6/13/2010

Rotterdam - cel mai mare port din Europa

Am mers şi mai departe şi evident trebuia să vizităm şi Rotterdam dacă tot eram în Olanda. Rotterdam-ul este un oraş modern, cu clădiri mari, fastuoase, diferit faţă de celelalte oraşe din Olanda. Este practic o oază a modernităţii într-o Olandă clasică. Nu am mai văzut clădiri mai mari de 30 de etaje până să ajung în Rotterdam, asta şi pentru că nu am umblat aşa de mult şi pentru că în România astfel de proiecte sunt destul de puţine. Rotterdam însă este un oraş mai mic ca suprafaţă de aceea bănuiesc că şi are nevoie de clădiri mai înalte. Surprinzător când am intrat în oraş, în drum spre hostel (drum care ne-a costat 2.5 Euro un bilet de persoană cu tramvaiul 6 staţii, drum pe care îl făceai lejer în 20 de minute), părea că nimeni nu locuieşte în el, sau în orice caz foarte puţină lume. Ulterior am aflat că era o sărbătoare naţională şi lumea fie a preferat să stea în casă, fie să meargă în afara oraşului pentru a se relaxa.

Chiar dacă oraşul se remarcă prin clădirile noi mari există multe parcuri şi spaţii verzi. Portul este grandios, întinzându-se de-a lungul întregului oraş. Multe ambarcaţiuni circulă prin acest port, multe dintre ele fiind de agrement.

Bineînţeles am închiriat biciclete, însă am fost nevoiţi să mergem la gară fiind singurul loc în care mai puteam închiria. Aici am fost puţin speriaţi întrucât ni s-a explicat întreaga procedură în cazul în care ne sunt furate bicicletele, adică cu declaraţia la poliţie, aşteptarea 24 de ore pentru aprobarea cererii şi aşa mai departe. Până la urmă am ajuns la concluzia că era un domn mai zelos care vroia să se asigure că înţelegem toate condiţiile existente.

O atracţie pe care nu o puteam rata era turul Euromast. De aici am văzut întreaga panoramă a oraşului, de la o înălţime de 186 de metri. A fost ceva foarte frumos, însă nu este recomandat celor care au frică de înălţime. Aici există şi o braserie la o înălţime de 101 metri de unde se poate admira întreg oraşul.

Am ajuns şi într-un cartier mai vechi al oraşului unde exista o moară de vânt foarte veche. Nu am reuşit iniţial să găsim drumul prin oraş către acest cartier şi am rugat pe cineva să ne arate drumul. Abia am reuşit să ne ţinem după el, mergând cu o viteză incredibilă. Ne-am dat seama că de fapt aşa merge toată lumea prin oraş cu bicicleta. Este şi normal având în vedere că foarte puţină lume utilizează automobilul însă sunt nevoiţi să ajungă repede dintr-un loc într-altul.

Toată lumea lăuda grădina zoologică din Rotterdam aşa că ne-am decis şi noi să o vizităm. Şi nu am regretat. Este o grădină zoologică foarte mare, în care cred că există animale de pe toate continentele globului. Am văzut inclusiv multe animale marine şi acvarii imense cu peşti exotici, rechini, broaşte ţestoase şi pisici de mare.

Ceea ce am putut remarca în mod deosebit este faptul că lumea este relaxată, mulţi fac jogging de-a lungul râului, se plimbă, sunt foarte politicoşi, nici urmă de cerşetori sau oameni dubioşi. De altfel oraşele din Olanda sunt considerate unele dintre cele mai sigure oraşe din Europa, rata criminalităţii fiind extrem de scăzută.

Oraşul ne-a plăcut atât de mult încât am decis să mai rămânem puţin şi a doua zi, deşi iniţial planificasem să plecăm dimineaţă, mai ales ca aici vazusem primele raze clare de soare din această excursie. Drept urmare am mai întârziat până la prânz, ne-am mai plimbat pe malul râului şi am admirat portul.