5/26/2009

Brno - Cehia

Nu ştiu câţi români au auzit de oraşul Brno din Cehia. Este cel mai important oraş din Cehia după Praga, fiind un centru industrial al ţării care a ajutat enorm în trecut, dar şi în prezent, la dezvoltarea economiei cehe. Este situat în sud-estul ţării, la confluenţa râurilor Svitava şi Svratka. Fiind în drumul nostru ne-am gândit că este păcat să nu facem o vizită şi aici. Drept urmare am făcut rezervare la un hotel care am crezut că este în oraş. Am avut surpriza să descoperim că de fapt hotelul era într-o localitate aflată la 5 km de Brno. Nu ne-a părut rău însă pentru că locul era absolut fabulos. Situat aproape în mijlocul pădurii, hotelul era extrem de bine întreţinut fiind practic un fel de han al locului. Ne-a plăcut foarte tare nu neapărat datorită dotărilor ci mai ales datorită oamenilor de aici, foarte amabili, chiar dacă nu stăpâneau foarte bine limba engleză. Am avut ocazia astfel să învăţăm câteva cuvinte în cehă cum ar fi: klíč (se citeşte clişa) şi care înseamnă cheie, pivo care înseamnă bere, káva = cafea, voda = apă, Dobré ráno = Bună dimineaţa, Dobrý večer = Bună seara, Sbohem = La revedere, deska = cameră. Foarte simpatic era recepţionerul cu care dacă încercam să comunicăm în engleză ne întâmpina cu “Moment…” şi îl chema pe colegul lui bucătarul care mai rupea câte ceva în engleză. Vă recomandăm astfel acest hotel care se numeşte Babi Lom (http://www.hotel-babilom.cz). Dacă doriţi să mâncaţi aici nu ezitaţi, însă este indicat să aveţi înainte o discuţie personală cu bucătarul deoarece meniul este numai în limba cehă. Seara toţi oamenii de prin localitate se strâng aici la un pahar de bere, berea fiind la cehi un înlocuitor de succes al apei. Noi am fost foarte încântaţi de acest loc de aceea am şi povestit atât de mult despre el.

Să revenim însă la oraş care este unul nu foarte impresionant, mai mult un loc al oamenilor “de fiţe”, însă care are locurile lui frumoase. De departe cea mai impresionantă clădire din oraş este Catedrala Sf. Petru şi Pavel, o clădire extrem de frumoasă situată în centrul oraşului. Foarte frumoasă este şi panorama oraşului văzută din turnurile catedralei. Legătura dintre cele două turnuri se face print-un pasaj din lemn care se clatină. Turiştii nu se înghesuiau să vadă oraşul de aici. În orice caz balcoanele de unde se poate studia oraşul de la înălţime sunt foarte înguste şi nu permit vizualizarea în întregime a oraşului, însă cu toate acestea o vizită în aceste turnuri lângă clopotniţă nu trebuie omisă.



În centrul oraşului se găseşte de asemenea şi Piaţa Primăriei Vechi cu o arhitectură deosebită şi o piaţă în aer liber. Un alt punct turistic important din Brno este castelul Spielberg. Din păcate am nimerit în ziua de luni în Brno, zi în care majoritatea obiectivelor turistice sunt închise. Am reuşit să vedem castelul însă nu am putut intra. Cu toate acestea este o clădire impresionantă menţinută într-o stare foarte bună. Nu am putut găsi în Brno nici măcar o felicitare. Este adevărat că nu ne-am chinuit foarte tare să găsim, însă în locurile prin care am mers nu am întâlnit nici un magazin de unde să achiziţionam o felicitare sau un suvenir. Concluzia noastră a fost că oraşul nu este promovat suficient de cehi pe plan turistic, deşi există locuri foarte frumoase care merită văzute.

Un asfel de loc este şi vila Tugendhat aflată în patrimoniul Unesco (doar patru astfel de clădiri din lume se află în patrimoniul Unesco) şi care este un monument al arhitecturii moderne fiind practic punctul de plecare pentru designul arhitectural modern. Designul arhitectural al clădirii a fost făcut de Ludwig Mies van der Rohe în 1928 care a avut posibilitatea să folosească orice materiale, costurile de construcţie ale clădirii fiind neinteresante pentru Fritz Tugendhat, proprietarul unei fabrici textile din Brno, care a comandat construirea ei. Recunosc că am căutat pe harta oraşului vila îndelung iar până am ajuns la ea ne-a luat ceva timp. Fiind însă luni nu am avut norocul să o putem vizita, vizitele fiind permise de Miercuri până Sâmbătă. Aşa că dacă doriţi să o vedeţi dacă treceţi prin Brno planificaţi-vă această vizită pe la mijlocul săptămânii.

Oamenii din oraş par extrem de prinşi cu viaţa cotidiană, nu vorbesc aproape deloc engleză, şi par preocupaţi foarte mult de aparenţe. Maşini scumpe, aglomeraţie, ochelari de soare şi multă gălăgie sunt poate cuvintele cele mai potrivite pentru a caracteriza pe scurt atmosfera din acest oraş. Interesant ni s-a părut că lângă obiectivele turistice importante aşa cum sunt Catedrala Sf. Petru şi Pavel sau Castelul Spielberg există imobile locuite. Aceşti oameni se numără printre cei mai fericiţi din lume având parte zi de zi de o privelişte ameţitoare. Dacă aveţi drum prin Brno rezervaţi-vă măcar jumătate de zi pentru a vizita locurile frumoase de aici.

Un comentariu:

  1. Bine ar fi ca romanii de origine araba din sud sa stea acasa si sa nu mai faca pe suparatii pe aci.
    Aia mai brunetei, tiganii si retarzii stati naibii acasa

    RăspundețiȘtergere