7/04/2010

Introducere mătci - prima experiență

Pe 21 Mai am încercat împărțirea a două dintre cele 4 familii de albine în vederea înmulțirii efectivului și prevenirii pierderii de roiuri. Astfel am luat 4 rame cu puiet căpăcit și albinele de pe ele din familiile de bază, o ramă cu păstură și două rame cu miere și le-am instalat în cutii noi. Ideea inițială era să mut odată cu aceste rame și matca bătrână care oricum se pregătea să plece. Problema însă a fost că nu am găsit nici una dintre cele două mătci, datorită probabil lipsei de experiență în identificarea mătcii într-o familie de albine. Sper ca pe viitor să îmi pot îmbunătăți această abilitate. Am aflat după două saptămâni că ambele mătci au rămas în stupii vechi, găsind puiet căpăcit nou. Am avut norocul să nu roiască, însă am ajutat și eu cred la acest fenomen rupând la 6-7 zile toate botcile din stup. Una peste alta noile familii au fost fără matcă, însă cu două botci de familie pe care le-am lăsat pentru mai multă siguranță, și le-am mai ajutat cu câte o ramă plina cu puiet căpăcit la două săptămâni. Dupa 4 săptămâni m-am bucurat foarte tare când am observat că una dintre familii avea matcă care începuse ponta. Din păcate însă pentru cealaltă familie veștile erau din ce în ce mai rele. După cinci săptămâni nu am văzut nici urmă de puiet drept urmare am decis să achiziționez două mătci împerecheate. Am găsit la ACA în București la Institut. Între timp mai descoperisem o familie care nu mai avea matcă și își trăsese botci de salvare. Drept urmare am decis să pun o matcă împerecheată la familie nouă în care nu am observat puiet și de asemenea în familia rămasă recent fără matcă din motive necunoscute. Am achiziționat cele două mătci cu un preț destul de mare mi se pare însă am zis să merg la sigur. Am introdus cele două mătci în stupi. Din păcate în familia nouă în care nu am observat puiet nu am găsit o matcă, deși am căutat-o îndelung. Am stropit ramele cu țuică deși dacă matcă nu era nu cred că ar fi fost necesar, am așteptat trei ore după care am lăsat cușca pe care am necleit-o în prealabil cu miere pe mijlocul unei rame în mijlocul stupului. Pentru familia care rămăse-se recent fără matcă am rupt toate botcile de salvare, am dat cu țuică, am așteptat 3 ore și am introdus la fel cutia cu matcă. După 48 de ore am deschis primul stup, cel care rămăsese recent fără matcă și am încercat să eliberez matca pentru a observa comportamentul albinelor față de ea, iar în cazul în care comportamentul nu ar fi fost unul prietenos să încerc să o salvez. Toate bune și frumoase, deschid cușca și matca mi se suie pe mână, încerc să o ghidez spre o ramă, reușesc, se plimbă puțin pe ramă și surpriză, surpriză își ia zborul. Am încremenit, m-am blocat. Nu m-am mai putut mișca. Nu îmi venea să cred. În mod normal știam că o matcă împerecheată, mai ales că era în cușcă cu albine însoțitoare, e hrănită cu lăptișor și nu are posibilitatea să zboare. Din păcate matca asta zbura mai bine ca orice albină. Nu puteam decât să mă uit la punctul albastru pe care îl vedeam în aer cum se învărtea în jurul stupilor. După cam 3-4 minute de urmărit prin aer am pierdut-o din vedere. Nu mai îmi rămânea decât speranța ca cealaltă matcă să nu repete această experiență. Oare care va fi soarta ei? Din fericire nu s-a comportat similar și imediat după ce am eliberat-o a coborât pe una dintre rame. Am luat rama pentru a urmări comportamentul albinelor. Spre bucuria mea albinele erau foarte prietenoase, toate pe lângă care trecea o pupau în bot. Am tot urmărit-o preț de 10-15 minute și am reușit să văd cum a pontat de două ori. Nu știu dacă e normal să înceapă să depună ouă așa de repede însă m-am uitat mirat după ce a depus un ou să văd dacă în celulă se găsește oul și era la locul lui fix pe centrul celulei. Chestia mai curioasă era faptul că înainte să eliberez matca am găsit larve de o zi și botci de salvare cu larve de o zi în ele. Presupunerea mea este că familia s-a bezmeticit și unele din albine au început să depună ouă. Dacă ar mai fi existat o matcă și să presupunem că ar fi început printr-o întâmplare miraculoasă să ponteze imediat după sau chiar atunci când am introdus cușca cu matca împerecheată achiziționată nu ar fi fost normal să existe botci de salvare. Dacă însă familia tocmai se bezmeticise și au reușit să găsească ouă proaspete atunci chiar dacă nu erau fecundate ele ar fi încercat să creeze botci. Întrebările mele sunt:

1. Este oare posibil ca această matcă să supraviețuiască în această familie care eu presupun că tocmai s-a bezmeticit ? Există alte explicații ale fenomenului întâlnit ?

2. După cât timp după ce o familie de albine a rămas fără matcă și nu este capabilă să tragă botci de salvare se bezmeticește ? Nu am găsit încă un răspuns clar la această întrebare.

Pentru cealaltă familie care rămăsese recent fără matcă am introdus o ramă de control și voi urmări evoluția.

Oare chiar așa de neprofesioniști sunt cei de la ACA încât să comercializeze mătci neîmperecheate și la un preț care mie cel puțin mi se pare exagerat (55 RON)? Pe cutii scria foarte clar: “Matcă selecționată împerecheată. Moara Vlăsiei”.

Pentru restul familiilor din stupină nu pot avea decât cuvinte de laudă având în vedere și vremea total nefavorabilă din ultimul timp. Ca un inventar general în acest moment există:

Stup 1 (sistem orizontal 20 rame) - 4-5 rame cu puiet căpăcit. Matcă nouă din roirea familiei la începutul lunii mai. Din notițe matca a început ponta la începutul lunii iunie. Mă aștept la explozie de albină în maxim o săptămână. Familia a cules până acum 4 rame 1/1 de miere. Nu am extras întrucât am avut nevoie la formarea noilor familii. În total exista 13 rame în stup, și am mai introdus o ramă la construit anticipând explozia de albină tânără.

Stup 2 (sistem orizontal 16 rame) – 4 rame cu puiet căpăcit. Matcă veche de la achiziționarea familiei. Din această familie a fost creată familia care acum bănuiesc că este bezmeticită. În stup sunt acum 8 rame, albină relativ puțină. Am mai introdus și un FA anticipând explozia de albină tânără.

Stup 3 (sistem orizontal 16 rame) – 0 rame cu puiet căpăcit, albină multă, o ramă de control adăugată pe 3 iulie. În stup sunt 14 rame. Fără matcă, introducerea unei mătci nereușită, matca de la ACA neîmperecheată. Din această familie a fost creată familia aflată acum în stupul 6. În cazul în care nu voi reuși să găsesc o soluție cu matca din familie voi unifica cu stupul 2 pentru a putea avea o familie puternică care să intre în iarna corespunzător

Stup 4 (sistem orizontal 16 rame)– 5 rame cu puiet căpăcit, albină multă. În stup sunt 15 rame. Familia a strâns până acum (începând din aprilie) 4-5 rame cu miere pe care nu le-am extras ci le-am împărțit în stupină în funcție de necesități. Am mai introdus pe 3 iulie 2 rame cu FA extrăgând 2 rame cu miere.

Stup 5 (sistem vertical 10 rame) – familie creată pe 21 mai 2010. Posibil bezmeticită. Cu matcă de la ACA introdusă pe 1 iulie și eliberată pe 3 iulie. Oare va supraviețui? În stup sunt 9 rame, există o ramă cu larve tinere (posibil de la albine ouătoare – este doar o presupunere), 2 rame cu miere și o ramă cu păstură.

Stup 6 (sistem vertical 10 rame) – familie creată pe 21 mai 2010. Matcă tânără ce a început ponta în jur de 25 iunie. În stup sunt 9 rame, 2 rame cu puiet căpăcit, 2 rame cu miere, o ramă cu păstură și 4 pregătite pentru ouat.

Problema cu care mă confrunt (începând activitatea anul acesta la mijlocul lunii aprilie) este cea a ramelor crescute. Am început cu 40 de rame achiziționate odată cu cele 4 familii. În prezent am atins un număr total de 60 de rame crescute. Bănuiesc că dacă nu aș fi supus familiile la un efort atât de mare de construcție m-aș fi ales cu mai multă miere.

2 comentarii:

  1. salut, salut
    Si eu am luat o matca imperecheata de la ICDA, nu au primit-o albinele au vrut sa o omoare si matca a zburat din stup, am zis ca aia e, dar gagica s-a dus in alt stup si ala fara matca si a fost primita bine mersi si oua si acum acolo fara jena.

    RăspundețiȘtergere